Doktor Moden Abad Ini!

world counts on you



DOKTOR sekarang ini moden. Dahulu perubatan dimonopoli oleh cara tradisional, istilah tradisional itu diberikan oleh manusia sekarang ini terhadap ilmu orang terdahulu. Bererti turun temurun. Ilmu perubatan turun temurun. Seolah-olah ianya dipandang sebelah mata sahaja berbanding dengan ilmu perubatan masa kini. Sebenarnya ilmu perubatan turun temurun inilah yang berjasa besar sehingga mengangkat martabat ilmu perubatan masa kini. Jikalau tiada dahulu masakan ada sekarang ini. Jika orang dahulu tidak bertungkus lumus dalam bidang perubatan secara mewariskan ilmu ini turun temurun masakan kita tahu apakah jenis-jenis ubatan yang perlu kita perolehi untuk sesuatu penyakit tertentu? Jenis-jenis ubatan itu tertakluk pada sumber ubatan sendiri yang terdiri dari herba atau tumbuh-tumbuhan yang diperolehi dari hutan atau bukit bukau. Ini di mana ia tumbuh secara semulajadi dan tidak dikacau oleh tangan manusia sendiri. Ia diperolehi secara dikenali oleh orang-orang terdahulu kerana mereka menggunakan herba ini untuk mengubati penyakit atau luka secara semulajadi. Ia sedikit memakan masa untuk sembuh, bahkan ia mujarab. Ini kerana ianya perlu selalu diamalkan secara berterusan sesuai dengan perubahan tubuh badan.
Kemodenan hari ini telah menidakkan ilmu tradisional? Mereka yang berkata begitu adalah dimonopoli oleh orang-orang korporat dan ahli perniagaan yang mengaut keuntungan dari perniagaan dadah. Dadah yang dimaksudkan untuk perubatan. Sehingga lebihan dadah itu akhirnya menjadi satu perniagaan tidak sah atau secara haram. Ia dijadikan sebagai perbuatan mengaut keuntungan secara menjualkan kepada orang yang tidak sepatutnya. Iaitu pengedar dadah yang didalangi oleh orang-orang kenamaan juga. Kebanyakan orang kenamaan dan ahli perniagaan korporat yang mendalangi bidang perubatan berasaskan dadah ini adalah berbangsa Yahudi. Di USA sendiri kebanyakan perniagaan gergasi dimiliki oleh Yahudi dan USA menguasai pasaran dunia. Bukankah begitu? Bahkan bidang perubatan moden menjadi hakmilik persendirian industri orang-orang Yahudi. Hospital-hospital swasta tumbuh bagaikan cendawan melebihi hospital kerajaan di USA dan Eropah. Jadi bagaimana ada hospital kerajaan? Semuanya adalah hakmilik Yahudi. Oleh itu kita akan menjadi ‘pak turut’ dalam perubatan moden dan ditipu untuk menggunakan perubatan mereka yang kita sendiri belum pasti keberkesanannya. Yang kita tahu hanya perubatan yang cepat dan segera. Segalanya mahu segera. Ibarat makan mee segera. Ianya ada mudarat dan racun jangka panjang.
Hasilnya kita ditutup mata oleh golongan itu dari menyedari bahawa ilmu perubatan turun temurun atau tradisional adalah lebih selamat dan menyembuhkan penyakit walaupun sedikit memakan masa. Namun ia berkesan terhadap sistem tubuh badan kita.
Cara perawatan di hospital moden sekarang ini pun agak menjauhi sikap seorang pengubat yang sejati. Kini mereka hanya mengharapkan upah. Kadangkala agak kasar terhadap pesakit yang rata-ratanya miskin dan susah. Jururawat-jururawat kini juga agak keterlaluan dalam melayani pesakit. Ada yang menjerkah, memaki dan enggan menyegerakan rawatan. Ada juga yang tidak mahir atau tidak cekap dalam mengendalikan perkakasan hingga menyebabkan berlakunya masalah yang lebih besar lagi. Jururawat jika dibandingkan dengan doktor adalah kurang pengetahuan tentang rawatan. Cuma sebagai pembantu sahaja tidak lebih dari itu. Sedangkan doktor yang pastinya seorang yang mahir tidak pula bergegas dalam kes-kes tertentu kecuali kes melibatkan kematian sahaja. Semuanya dibiarkan kepada jururawat padahal kalau doktor memberikan perhatian dalam sesuatu rawatan itu sudah tentu ia akan sempurna berbanding memberikan naihat dan tip sahaja kepada jururawat.
Ilmu perubatan moden agak tidak ikhlas dalam menjalankan tanggungjawab dan tidak cukup ilmu. Namun begitu mereka yang terlibat dalam perubatan moden ini mendabik dada dan berbangga dengan tahap ilmu mereka yang kononnya sudah lengkap dan cukup dalam segenap segi. Sedangkan mereka tidak pasti tentang masih ada lagi ilmu yang mereka belum temui dalam perubatan sebagaimana ilmu perubatan tradisional yang lebih pengalaman dan lengkap pengetahuannya. Ilmu perubatan tradisional sudah terbukti sejak zaman berzaman lagi. Herba dan ubatan berupa akar kayu yang telah dikenalpasti sudah banyak bertebaran dalam alam perubatan tradisional turun temurun ini. Tanpa boleh disangkal oleh mana-mana pihak. Semua orang memerlukannya lebih-lebih lagi ilmu perubatan moden yang kurang boleh diharapkan memandangkan hanya bergantung kepada mesin dan ramuan dadah sahaja.

Kebanyakan bidan-bidan di kampong dan pendalaman yang masih lagi mengamalkan kaedah turun temurun ini dapat memberikan sumbangan terbaik mengatasi bidan moden di hospital-hospital. Ini kerana banyak perkara renyah yang dilakukan di hospital moden yang menyebabkan masalah kepada pesakit dan lembab dalam menangani masalah yang sepatutnya jikalau di lakukan oleh bidan kampong ianya tiada masalah langsung. Namun di hospital banyak kerenah itu-ini begitu-begini yang menyesakkan dada. Tindakan dan urusan perubatan moden agak renyah dan kebanyakannya menjadikan pesakit sebagai bahan ujikaji pula. Ini secara tidak langsung mencacatkan pandangan orang terhadap perubatan moden sendiri.
Wallahua'lam bissawab!

sekian.

0 comments:

Catat Ulasan

Thanks, terima kasih, hsieh hsieh, shukran, kop kun.