DAP vs UMNO? PAS? KEADILAN?

world counts on you

Memang perkara ini tidak puashati sesiapa yang memikirkannya. Perkara yang berkaitan dengan parti-projek dan bantuan.

A :
Kata Pak Lee, sebab itu orang tidak suka DAP dan KeAdilan. Mereka ini sepakat hendak menjadi PM dan TPM di Malaysia ini. Mereka ini membahayakan rakyat Malaysia yang Melayu ini. Jika mereka berjaya mendapat tampuk pemerintahan nanti. Kalau UMNO kalah tentulah orang Melayu jadi susah. Sebab UMNO parti Melayu dan PAS pun parti Melayu. Dua-dua inilah saja yang kita boleh berharap. Kalau UMNO kalah dan PAS pula jadi kuda tunggangan DAP, begitu juga KeAdilan memang sudah jadi 'pak turut' DAP. Susahlah orang Melayu. Kata Pak Lee bersemangat sekali, sambil mengira-ngira dalam kepalanya bahawa semua tanggapannya itu betul menurut persepsi UMNO anutannya itu.

Memang DAP itu orang Cina punya. Mereka pun bukan Islam. Mereka sokong orang bukan Islam lah nanti. Sambung Pak Lee lagi. Kalau PAS tidak mengapalah sebab ianya Melayu juga dan Islam pula. UMNO dan PAS bagi sayalah tidak menjadi masalah sangat. Tapi kenapa orang Melayu ada yang undi DAP pada pilihanraya ke12 dulu? Pak Lee masih tidak faham dan hairan dengan kejadian ini kerana menurut tanggapannya orang Melayu sudah bodoh dan sesat dalam memilih calon pimpinan di Malaysia ini.

Saya sokong kalau PAS memerintah Kelantan ini. Saya sokong kalau PAS perintah Kelantan ini sampai "sokmo-sokmo" pun tidak mengapa. Katanya lagi tanpa ragu-ragu dan berselindung.

UMNO tidak suka DAP itu pun kerana takut nanti orang Melayu akan susah dan tanah Melayu akan jadi hak Cina. Sebab itu UMNO tidak beri bantuan kepada Cina.

B :
Macam mana dengan MCA? bukankah mereka itu pun Cina? Bagaimana UMNO melayan mereka sama pula? Tanya saya.

A :
MCA itu lain. Kata Pak Lee. Mereka itu telah diberikan sedikit bahagian oleh UMNO sebab itu mereka tidak bertindak agresif terhadap UMNO dan orang Melayu. Pasal itulah DAP marah, Cina marah pada kerajaan UMNO. UMNO tolong orang Melayu saja! Tambah Pak Lee. DAP ini bahaya tapi MCA tidak bahaya.

B : 
Oo! Begitu. Jadi UMNO tolong Melayu saja? Semua Melayu saja? Asalnya hendak bertanya pasal rumah bantuan kerajaan pusat dekat lereng bukit dalam kebun getah itu saja. Dari mana pakcik itu dapat bantuan?

A :
Itu dari kerajaan pusat lah, kerajaan BN. Kena UMNO baru dia beri kalau tidak UMNO dia tidak beri... kalau PAS dia tidak berilah. Macam itulah.

B : 
Ooo...begitu.
(Bukan semua Melayu yang ditolongnya. Rupanya dakwaan menolong orang Melayu itu tidak tepat sangat-sangatlah!)
Kalau macam itu, samalah saja kalau UMNO tidak beri pada DAP dan tidak beri kepada PAS. Bermakna UMNO tidak sokong lah orang Melayu atau hendak membantu orang Melayu. Cuma hendak sokongannya saja.

A :
Kita ini kiranya ada dua bapak lah. UMNO dan PAS di Kelantan ini. Untung ada 2 bapak ini. Boleh minta itu dan ini. Minta dengan UMNO boleh dan minta dengan PAS pun boleh. Kalau PAS menang sokmo di Kelantan ini pun tidak mengapa.

B :
(Pasal sudah tengok dan nampak bukti Kelantan berjalan lancar di bawah PAS. Memang tidak pilih bulu. Biasalah Pak Lee ini orang UMNO. Masalahnya dengan UMNO kenalah UMNO dulu. Ceh!)

A :
Kenapa tempat lain, negeri lain itu tidak letak PAS jadi calon. Habis diletaknya DAP dan KeAdilan. Adakah patut begitu? Pak Lee memang tidak setuju langsung mengikut tanggapannya kerana itu satu kesilapan PAS.

Kita sama-sama Melayu ini sokong PAS pun tidak mengapa. Ini tidak, adakah patut diletaknya calon DAP. Pakat sokong KeAdilan pula. Huh! LETAK PAS, MENANG PAS TIDAK MENGAPA. KITA SOKONG SEBAB SESAMA MELAYU!

B :
(Masalahnya dulu sewaktu PAS meletakkan calonnya di mana-mana pun untuk mengundi lawan UMNO, adakah sesiapa sedar untuk undi PAS? Haram tidak ada satu pun. Dulu mengapa asyik pangkah UMNO saja? Ini pun kalau masih lagi PAS seorang saja menghadapi UMNO-BN..adakah PAS akan menang pilihanraya ke-12 tanpa bantuan DAP dan KeAdilan? Ceh...!)
Entah lah! Ish...


p/s: Wawancara peribadi.


0 comments:

Catat Ulasan

Thanks, terima kasih, hsieh hsieh, shukran, kop kun.